fbpx

Ik heb geen bijzonder verhaal, geen heftige gebeurtenis die mijn leven heeft veranderd – 🤔 of misschien toch wel?

Waar kan ik het over hebben in mijn video’s?
Hoe maak ik echt die verbinding met mijn ideale klant?
En wat zullen mensen er wel niet van denken?
Waarom is online video marketing zo moeilijk? Kan het ook makkelijk? 

Deze vragen krijg ik vaak van klanten en spookten ook vaak door mijn hoofd! De inspirerende verhalen en video’s van ondernemers  vliegen je om de oren. Als echte helden overwonnen ze heftige obstakels en ontdekten zo hun missie. Daardoor lijkt mijn (ondernemers)verhaal in mijn ogen maar saai. Toch is ook mijn verhaal de moeite waard om te vertellen en heeft hij mij gebracht waar ik nu ben. Nieuwsgierig? 👇

De eeuwige struggle: van het leven genieten
of ambities najagen?

In het kader van practice what you preach vertel ik mijn verhaal natuurlijk het liefst in een video. 

En toen liet ik alles achter en emigreerde

Ik ben altijd al een levensgenieter geweest. Plezier maken en genieten van de mooie dingen in het leven. Zeker toen ik op mijn 14e in de horeca begon als bijbaantje, kwam ik erachter hoe leuk het is om in de zon op het terras te genieten of te proosten op het leven tijdens een heerlijk diner. Maar echt bewust genieten ervaarde ik voor het eerst op de skipiste in de bergen. 

HET GEVOEL VAN VRIJHEID
Mijn ouders namen me vroeger al mee op wintersport. Op mijn tiende is de ski-vonk echt overgesprongen tijdens een skivakantie in Heiligenblut. Bij thuiskomst had ik nog wekenlang heimwee naar het heerlijke gevoel van vrijheid en plezier op de piste! 

De liefde voor het skiën is nooit meer weggegaan en daarom heb ik tijdens mijn studie bedrijfskunde (in Groningen) ook een skileraren opleiding gedaan zodat ik ook in mijn studententijd kon genieten van de bergen. De vakantieweken in Leogang waren niet genoeg voor me, dus gaf ik ook les bij een indoorskibaan. Sinds 2010 zorgde ik ervoor dat ik ieder jaar langer en vaker naar Oostenrijk kon en uiteindelijk ben ik niet meer weggegaan! 

VERLIEFD
Na de skilessen, werkte ik ’s avonds als bijbaantje in de bediening in hotel Riederalm van Friedl en Efli Herbst. Grappig detail: dat zijn nu mijn schoonhouders! 
Ik was al verliefd op Oostenrijk, maar het “blijven hangen” werd een stuk makkelijker door mijn vriend Thomas en het warme welkom van mijn schoonfamilie.

De eerste jaren in Oostenrijk werkte ik als skileraar, als serveerster in het hotel en later ook als receptioniste. Daarnaast was ik druk met inburgeren en het helemaal onder de knie krijgen van de taal. Toen dit aardig gelukt was, kwamen mijn ambities weer boven en was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Mijn liefde voor marketing is nooit weggeweest en dus was de keuze snel gemaakt om me hier weer verder in te verdiepen. Na vele boeken, online cursussen en een deeltijdopleiding in Salzburg, werd ik verantwoordelijk voor de marketing van het hotel en daarnaast begon ik voor mezelf.

DE STAP NAAR HET ONDERNEMERSCHAP 
Een paar jaar later koos ik helemaal voor het ondernemerschap. Het leek me heerlijk om helemaal voor mijn eigen dromen en doelen te kunnen gaan. En dat is ook geweldig! Toch vergat ik vaak te genieten en was er altijd weer een nieuw doel waardoor de situatie op dat moment nooit perfect was.

Nieuwe ideeën en doelen heb ik nog steeds in overvloed, maar ik heb het wel steeds meer losgelaten om me alleen hierop te focussen. Doordat ik nu steeds meer de dingen doe waar ik helemaal van “aan” ga en veel meer geniet van wat er nu is, merk ik juist dat het ook in mijn bedrijf veel meer stroomt.

Daarom vind ik het ook zo geweldig dat ik met mijn werk niet alleen mezelf van het leven kan laten genieten, maar ook jou nog meer van je (ondernemers)leven te laten genieten. Door jou met je videomarketing te ondersteunen en een stukje uit handen te nemen, kun jij je focussen op de inhoud en je vak en écht die connectie aangaan met je ideale klant. 

Als iedereen een kloon van mij zou zijn, zou de wereld vol bourgondiërs zijn (die niet van koken houden), zou persoonlijke ontwikkeling een standaard schoolvak zijn en lachen we samen wat af!

 

Haat liefde verhouding met video

In de jaren dat ik verantwoordelijk was voor de marketing van het hotel in Leogang is mijn liefde (en haat) voor videomarketing ontstaan.

“Oh nee, nu heb ik het online gezet! 😱Wat zal iedereen wel niet denken? De kwaliteit is helemaal niet goed! Wat slecht!”
Deze gedachtes zijn (een gaan nog steeds) vaak door mijn hoofd gegaan. Toch ben ik altijd blij geweest dat ik deze zogenaamd slechte video’s online heb gezet, want juist bij deze video’s kreeg ik lovende reacties en ontstonden echte online connecties!

1 KEER PER JAAR EEN BEDRIJFSFILM OF …
We maakten voor het hotel wel eens professionele “imagevideo’s” (met modellen, filmcrew etc.), maar ja dit kon ik dan één keer delen en op de website plaatsten en toen gebeurde er niets meer. TODAT ik begon met mijn hotelvlogs. Ik liet het hotel zien, de omgeving, de mensen, de keuken, etc. Nadat ik de video’s zelf had bewerkt, kon ik ze echt niet meer zien! Mijn hoofd de hele tijd, de in mijn ogen slechte shots en nog beroerdere edits. Maar wat ben ik blij dat ik ze toch de wereld in heb geslingerd. Want de positieve reacties stroomden binnen, zowel online als offline. Allereerst van gasten die ons al kenden en zo blij waren om “ons” en het hotel weer zo echt te zien én daarnaast ook mensen die ons nog helemaal niet kenden, maar helemaal enthousiast werden door de video’s. Door de authenticiteit van de video’s geloofden ze dat het hier écht zo mooi en fijn was. 

DE BOEKINGEN STROOMDEN BINNEN
Ik deelde de vlogs op Youtube, maar ook direct binnen Facebook en Instagram. Via Youtube waren er helemaal niet zoveel views, maar toch is het fijn om deze video’s ook in de toekomst nog gemakkelijk te kunnen delen. Het bereik, de interactie en – niet onbelangrijk – de boekingen via Facebook en Instagram waren geweldig!

Benieuwd naar deze slechte vlogs? Bekijk ze dan via Youtube. 
*dan hoor je ook gelijk mijn Oostenrijkse dialect, hopelijk versta je iets 😉.

VIDEO ADVERTENTIES
Sinds ik helemaal voor het onderschap ben gegaan, merkte ik dat ik in mijn werk als online marketeer en Facebook & Instagram advertising expert onbewust ook al veel video coaching deed. Ik heb al tientallen ondernemers mogen helpen bij het inzetten van video’s in advertenties. In zeker 80% van de campagnes kwamen de beste resultaten uit advertenties met een (persoonlijke) video! De meeste video’s nemen klanten gewoon zelf op en ik help ze met het schrijven van het script, de bewerking en andere praktische tips & tricks.  

EEN DIEPGAANDE VERBINDING MET JOUW KLANTEN
Houdt de angst van “slechte” video’s jou ook tegen om video voor je bedrijf in te zetten? Zet dit echt aan de kant, want je ziet wat juist deze video’s voor je bedrijf kunnen betekenen! En zorg er echt voor dat je plezier krijgt in het maken van video’s – pas dan kun je het echt lang en regelmatig volhouden en dat zorgt ervoor dat je groeit! En daar help ik je graag bij >> echt genieten van het inzetten van video voor je bedrijf. Want ja, ook jouw verhaal verdient het om vertelt te worden! Met jouw persoonlijke verhaal zorg je ervoor dat potentiële klanten je vertrouwen en ga je een echte diepgaande verbinding aan. 

 

(video)marketing kan én mag makkelijk zijn! 

Zo, wat een verhaal! Tijd voor wat luchtigers: 

Ook met luchtige en voor je gevoel onbelangrijke verhalen, kun je een echte verbinding maken. Dus wie weet herken je je in één van de volgende weetjes over mij?

👉 Ik heb op school van weinig boeken op mijn literatuurlijst meer dan de samenvatting gelezen omdat ik altijd een hekel aan lezen had. Nu ben ik verslaafd aan boeken over persoonlijke ontwikkeling, mindset en marketing! 

👉 Guilty pleasure: zodra ik in Nederland ben, moet ik zo snel mogelijk een frikandel en kroket (of bitterballen) eten.

👉 Vroeger wilde ik de eerste vrouwelijke minister president van Nederland worden.

👉 Ik volg Goede tijden slechte tijden (en nog veel meer Nederlandse programma’s) nog steeds (terwijl ik al meer dan 7 jaar in Oostenrijk woon).

👉  Mijn liefde voor marketing is er altijd al geweest, maar echt gevoed tijdens mijn jaren als actief lid en bestuursjaar bij de MARUG (Marketing studievereniging in Groningen). Dit was ook weer zo een fijne combinatie van heel veel genieten en ook heel veel moois organiseren.

👉  Ik koop geen dure zonnebrillen meer, want dan ga ik er waarschijnlijk op zitten.

👉 Mijn muzieksmaak is volgens velen fout, and I’m proud of it! Ik heb favorieten als Abba, Marco Borsato, maar ook hitjes van de Vengaboys, de Spice Girls, etc.

👉 Ik hou van honden en vertrouw mensen die honden helemaal niks vinden eigenlijk niet zo.

Van het leven genieten én je ambities najagen gaan (toch) heel goed samen!

Juist door nu al te genieten van alles wat er al wél is, zullen ook je dromen en doelen sneller uitkomen. De tips die voor mij goed werken zijn:

1. wees dankbaar

2. blijf in het nu 

3. zie er de humor van in 

4. doe dingen waar je van houdt en energie van krijgt 

5. blijf jezelf ontwikkelen & onderneem nieuwe dingen

Dit klinkt allemaal erg simpel en dat mag het ook zijn. Doe echt bewust moeite om je plezier te verhogen en te genieten. Dit kan van alles zijn, grote en kleine dingen. 

Het kan bijvoorbeeld ook betekenen dat je sommige taken in je ondernemersleven uitbesteed of op een andere manier hulp vragen. Zo kun jij je focussen op dat waar je goed in bent en waarvan je geniet! 

Probeer echt naar jezelf te luisteren en dat te doen waar je plezier van krijgt. En nee, je bent geen egoïst omdat je voor jezelf zorgt, je bent gewoon gelukkiger. En pas als jezelf gelukkig bent, kun je ook anderen onvoorwaardelijk liefde en geluk geven. 

Genoeg over mij, ik ben benieuwd wie jij bent!

Zo, nu vind ik het echt wel even genoeg over mij. En als jij alles tot hier hebt gelezen vind ik je of geweldig omdat je mij zo leuk vind – of je bent geweldig omdat je lekker praktisch en snel gelijk naar beneden hebt gescrollt. 

Wil jij met videomarketing aan de slag? Stuur me dan gewoon een berichtje en wie weet kan ik iets voor je betekenen zodat jij nog meer van je (ondernemers)leven kunt gaan genieten! 

📥Per mail naar: hoi[at]hannekepoelman.nl

en volg me op Instagram voor nóg meer over mij:

Contact

📥 hoi[at]hannekepoelman.nl

❇️ Whatsapp: +31 97010281490 (bellen niet mogelijk voor dit nummer)

📍 Sonnberg 108, 5771 Leogang – Oostenrijk